Vi har valgt ut fem viktige punkter du bør tenke på når du skal starte som frilans. De er stort sett universelle og gjelder nesten uansett hva du har tenkt å tilby av varer eller tjenester.
1. Lær av Elon Musk
Musk er kjent som grunderen bak PayPal, Tesla Motors og SpaceX. Veien til hans suksess ligger ikke bare i det at mannen er usedvanlig skarp og har god forståelse for hva verden trenger av teknologi. Musk jobber også rundt 100 timer i uka. Dette er nok langt mer enn fastlegen din vil anbefale, om du har tenkt å leve også som pensjonist.
Samtidig er det et faktum at de som lykkes mest, er som regel de som også arbeider hardest. Vi sier ikke at du må jobbe like intenst som Musk, men som frilans bør du være forberedt på å jobbe mer enn 9 til 4. Finn et balansepunkt.
2. Gode rutiner
Sørg for å ha gode rutiner helt fra starten av som frilans. Dette gjelder ikke bare regnskap, men også kundebehandling, markedsføring og andre faktorer for virksomheten. Fastsett også din egen arbeidstid. Det at sjefen (deg selv) ikke blir sur fordi du forsover deg, er noe du må passe deg for.
Start dagen som om du jobbet i et amerikansk selskap. Der kommer de ansatte tidlig på jobb, og går ikke hjem før sjefen gjør det samme. Planlegg dagene skikkelig, med egen tid til produksjon og egen tid til all kundepleie, markedsføring, administrasjon, og så videre. Dette må du sikkert justere flere ganger og underveis, men det viktige er å lære seg å ha rutiner og disiplin.
3. Adskilt økonomi
Som frilans er det litt for enkelt å blande sammen sin egen privatøkonomi med ”firmaets” inntekter. Husk at du må betale skatt som før, og at dette er noe som det bør settes av nok midler til underveis, i tillegg til faktura for innkjøp og tjenester til virksomheten. Bruker du opp all omsetning i privatbudsjettet, kan du fort gå på en smell når staten og andre kreditorer skal ha sine inntekter.
Å skylde penger er aldri spesielt gunstig, og en av de hardeste (om ikke den hardeste) kreditorene er ligningsmyndighetene. Sett opp budsjett for virksomheten, og hold dette adskilt fra dine egne private utgifter. Gi deg selv lønn som er forsvarlig ut i fra hva du omsetter for, og gjerne hold av litt ekstra til uforutsette kostnader.
4. Don’t be a monkey
Det heter seg at ”If you pay peanuts, you get monkeys”. I dette tilfellet kan apekatten fort bli nettopp deg. Dette med å finne riktig pris for tjenestene dine, er en kunst i seg selv. Pass på at du verken blir for billig (og dermed apekatten) eller for dyr. Mange lar seg presse langt ned i pris når de er i en oppstartsfase, noe som blir feil på flere måter.
Rett nok kan du få dine første kunder på det viset, men du kan også bli sittende fast med mye jobb for lite penger. Da vil det nok etter hvert gå ut over kvaliteten på arbeidet du gjør, og du leverer til slutt ”a monkeys work”. Veien derfra til at den ene eller begge parter ser seg om etter nye løsninger, er kort.
Det er bedre å forhandle frem en løsning begge parter er fornøyde med, ut i fra kvaliteten på arbeidet du leverer. Man kan godt avtale i starten at det foretas en prisdiskusjon underveis, så fremt begge parter ser seg tjent med det.
5. Ha et profesjonelt ytre
Skaff deg en nettside som er representativ og profesjonell. Tenk selv; ville du kjøpt noe av et firma eller en frilans du vet ingenting om? Svaret burde være ”nei” i de fleste tilfeller.
Med en god nettside, kan du presentere og markedsføre deg selv og dine produkter, på en langt bedre måte enn gjennom mail og telefon. Folk liker å se et ansikt, så sørg for å ha et godt bilde på nettsiden. Ikke overdriv på innholdsbiten, da det er de færreste som har tid til å lese din livsbiografi. Vit hva du er god på, og markedsfør dette klart og konsist.
Kan kundene nå deg på telefon, er dette mer tillitsvekkende enn om eneste kontaktmulighet er en epost hos Hotmail.