Hvordan takle endringer på arbeidsplassen

De aller færreste bedrifter kan tillate seg å forbli statiske og uendrede i stadig skiftende markeder. Mange endringer settes i verk av økonomiske grunner, mens andre gjøres for å skape forbedringer uavhengig av den økonomiske situasjonen. Les mer om hvordan du bør takle endringer på arbeidsplassen.

Mange er i mot endringer

Du vil alltid finne mennesker som setter seg i mot selv de minste endringer på arbeidsplassen. De liker ikke når dere bytter plasser, nye arbeidsoppgaver gjør dem engstelige og utskiftninger fører nesten til emosjonelle sammenbrudd. Det finnes også mennesker som elsker forandringer og som lever slavisk etter mottoet at «forandring fryder».

Det ligger i menneskets natur å foretrekke det trygge og kjente fremfor det ukjente, men det er likevel uunngåelig at visse endringer vil forekomme i løpet av et langt arbeidsliv. Din jobb som leder er derfor å gjøre disse endringene så udramatiske som mulig for dine ansatte.

Kommunikasjon er ditt viktigste verktøy

Som med så mye annet innen lederskap er kommunikasjon din beste venn og bør være ditt viktigste verktøy nesten samme hva det gjelder. Dersom endringene kommuniseres i god tid, med nøye informasjon og med fokus på de praktiske følgene, vil det ikke oppleves så dramatisk når de først settes ut i verk. Det verste du kan gjøre er å vente så lenge du kan, før du slipper nyhetene som en bombe i teamet.

Slike nyheter kan føre til fullstendig paralyse for de som blir påvirket av endringene og det vil bli mye vanskeligere for både deg som leder og for selve teamet å takle forandringene. Likevel bør du ikke forutsette at du vil få en slik reaksjon fra teamet ditt. Kommuniser nyhetene som et naturlig sunnhetstegn på at bedriften vet å forholde seg til sine dynamiske omgivelser.

Les deg opp så godt du kan om det som skal skje. Sørg for at alle spørsmål får et svar, selv om du eventuelt må komme tilbake til vedkommende etter å ha forhørt deg med andre i ledelsen.

Gi folk lov til å være bekymret

Samme hvor godt du forbereder deg, vil du møte motstand når endringer skal introduseres. Dersom du ser at teamet generelt ser ut til å takle det bra, men det finnes individer som sliter mer med nyhetene, bør du gi disse spesiell oppmerksomhet.

Legg det til i agendaen for neste medarbeidersamtale, eller fremskynd neste møte med vedkommende. Det er mye som kan ligge bak en iboende motstand for endringer, men å snakke om det og få svar på spørsmål man kanskje ikke kjenner seg komfortabel med å stille i plenum, kan ha en svært positiv effekt.

Det er viktig at du lar folk få lov til å være bekymret, å fornekte dem disse følelsene kan gjøre situasjonen verre. Vær ærlig, men forbli optimistisk. Ikke vær redd for de negative følelsene hos dine ansatte.

Dersom det er snakk om nye arbeidsoppgaver kan du forsøke å vinkle det til noe positivt. Å tilegne seg nye kunnskaper kan allerede være i tråd med personens mål for karriereutvikling. Legg vekt på at det selvfølgelig ikke forventes at alle skal ha satt seg inn i den nye situasjonen og kjenne seg klare til å takle de nye utfordringene over natten.

La teamet fungere som en enhet

Dersom du er velsignet med mennesker som elsker endringer og nye utfordringer i teamet bør du la disse få komme med sine meninger i plenum. De kan hjelpe deg med å få med dere resten av teamet på endringene, som ambassadører for den nye situasjonen.

Forsikre alle om at hele teamet vil møte endringene som en enhet og jobbe sammen for at alle skal finne sin plass og gjenvinne den gode trygghetsfølelsen. Følg godt opp underveis og se til at ingen blir hengende etter, verken emosjonelt eller praktisk talt.

Anbefalt

Hva er kvadratrot? Kvadratroten av et tall vil si det tallet du må multiplisere (gange) med seg selv for å få tallet du er ute etter. Kvadratrot skrives √. De...

Addisjon Addisjon (pluss) er det samme som å legge sammen, og er en av våre fire grunnleggende regnearter. Når du adderer legger du sammen to eller flere tall og resultatet...

Prosent betyr i praksis per hundre og stammer fra det latinske uttrykket Per Centum. Innen matematikkens verden bruker man symbolet «%» for prosent. Formelen for prosentregning når du skal finne...

Enkeltmannsforetak har forkortelsen ENK og som navnet tilsier så vil det si et foretak som kun har en ansvarlig eier. Ved opprettelse blir foretaket registrert i Enhetsregisteret. Har foretaket...

Selvangivelse er et informasjonsskriv du mottar i posten og over din profil hos Altinn, Skatteetaten og Minside. Denne informasjonen gir deg en oversikt over dine inntekter, utgifter, gjeld og...

Moms er et annet ord for merverdiavgift og er i praksis en omsetningsavgift på forbruk av varer og tjenester. Du skal betale moms ved omsetning av alle varer og...

Mange bedrifter sliter med at de har gjennomtrekk på personalfronten. Å utvikle sine ansatte som et verktøy for å hindre dette, kan være en god strategi for å sikre...

Vi bruker prosentfaktor og vekstfaktor for å kunne gjøre beregninger på nye verdier når vi vet utgangsverdien. Kunnskapen danner et godt grunnlag innen praktisk matematikk for senere å kunne...

Det finnes et «hav» av matematiske uttrykk, formler og måter å regne ut ting på. Et av områdene innenfor matematikk er potensregning. Det er ikke alltid like enkelt å...

De aller færreste bedrifter kan tillate seg å forbli statiske og uendrede i stadig skiftende markeder. Mange endringer settes i verk av økonomiske grunner, mens andre gjøres for å...

Et økende fokus på kropp har gjort at industrien innen kosttilskudd nærmest har skutt i været de siste ti årene. Fra å ha vært et marked forbeholdt de “ekstreme”...