Vi har alle behov for å slappe av en gang i blant. En dag vekk fra jobben gir oss mer pusterom og en "mental pause". Problemet oppstår først når du føler at all energien din har ebbet ut, og at du ikke lenger finner noen motivasjon i det arbeidet du gjør. For å løse dette finnes det et par knep som vi her skal vise deg.
Slik blir du bedre motivert på jobb
Begynn med å gjøre ting på en enklere måte. Ikke stress for mye med ting som er unødvendig. Kan du vente med å fullføre alle de rapportene på samme dag? Har du også masse forskjellige ting du må gjøre på hjemmebane såvel som jobb er det best å gjøre følgende endringer. Spør partneren din om litt avlastning for en viss tidsperiode, og sørg for å dele arbeidet rettferdig. Dette gir deg velfortjent avlastning og muligheten til å hente inn energi etter lange arbeidsdager.
Det er viktig at du også kan slappe av mens du er hjemme, og at dette er et tidspunkt hvor du får litt fri i hverdagen. Vårt neste punkt har også mye å gjøre med dette.
Finn din egen rytme
Jobber du lange skift hver uke, er det alfa omega å ha en god daglig rytme. Her må du huske å inkludere nok søvn, næring og avslapning. Vær veldig påpasselig med å ivareta denne rytmen og forsøk å legge deg til å sove på det samme tidspunktet hver kveld. Søvn er svært viktig for at du skal føle deg våken og produktiv. Ikke hopp over måltid, og tren regelmessig for å holde kroppen ved like.
Deretter burde du prøve å gjøre følgende: Hjernen vår kan kun fokusere på en arbeidsoppgave over en kortere tidsperiode. Du husker kanskje hvordan du ved slutten av skoledagen følte deg helt utslitt? Dette skyldes at hodet trenger pauser innimellom til å roe seg ned.
Sitter du derfor i møter fra kl. 08.00 på morgenen til 17.00 på kvelden blir du fort mentalt utslitt. Da kan det være lurt å snakke med sjefen og be om flere pauser eller varierte arbeidsoppgaver. De fleste sjefer er svært villige til å hjelpe sine ansatte dersom de frykter utbrenthet. Dette er et problem som er mer vanlig enn de fleste er klar over. Videre burde du ha fokus på sosial omgang.
Snakk med andre
En av de vanligste grunnene til at arbeidstakere mister motivasjonen sin, er mangel på sosial kontakt. Vi mennesker er programmert på en måte som gjør oss avhengige av daglig kontakt med andre. De som sitter alene på et kontor hele dagen og stempler ut papirer har større mulighet for å bli utbrent. Føler du deg alene og isolert er dette noe du burde ta hånd om umiddelbart.
Be om en annen løsning hvor du kan tilbringe mer tid med kollegaene dine. Dette skyldes følgende: Med økt sosial omgang er det lettere å finne den motivasjonen som kreves for å lykkes. Gjør en ekstra innsats for å komme i kontakt med de du jobber med. Åpne samtalen og vær positiv da dette gjør andre mer komfortable med å være rundt deg. Sist vil vi nevne det store spørsmålet alle burde stille seg, og som ofte kalles "elefanten i rommet".
Still deg følgende spørsmål
Mange av de som føler seg utbrent på jobb har nådd et punkt hvor de ikke lenger finner noen glede i arbeidet sitt. Har du havnet i denne posisjonen er det viktig at du stiller deg to viktige spørsmål. Hvor lenge ønsker jeg å drive på med dette? Er det noe som gir meg glede og interesse? Vi tar utdannelse og kurs for å jobbe med ting vi liker, og som interesser oss.
Naturligvis vil det føre til mangel på motivasjon dersom man ikke interesserer seg for jobben sin. Å være en del av arbeidslivet handler om mer enn kun å tjene penger. A føle at man utgjør en forskjell er nemlig like viktig. Vi mennesker henter motivasjon fra forskjellige områder, men viktigst er det at vi er interessert i arbeidet. Du må dermed finne en jobb som gir deg noe tilbake i form av glede, inspirasjon og følelsen av mestring.
Les også: Hvordan skape et bedre arbeidsmiljø