Det å regne ut bremselengde er svært ofte en vesentlig del av teoriprøven når du skal ta lappen. Det å finne et helt riktig svar på oppgaven er nesten umulig da man er nødt til å ta høyde for en lang liste av faktorer. Eksempelvis: Kvalitet på bremser, dekk, føre, din helsetilstand, ferdigheter, fart, bakke/rett strekke osv.
Vi viser deg her to enkle måter som kan hjelpe deg med utregningen. Utregningen gjelder for tørr asfalt.
1. Svært enkel huskeregel:
Når du dobler farten, firedobler du bremselengden.
Det vil si at dersom bremselengden ved 20 km/t er på 3 meter, er bremselengden ved 40 km/t på 12 meter, da 3 m x 4 = 12 meter.
2. Enkel huskeregel:
x * x / 2 = bremselengde
Fortalt med ord: x ganger x, delt på to er lik bremselengde
Og hva skal x være?
Du tar farten og deler på 10.
Eks:
Er farten 65 km/t deler vi 65 på 10 og får 6,5. Regnestykket blir da:
6,5 * 6,5 / 2 = 21,1 meter
Bremselengden er 21,1 meter
Finne bremselengde når farten endres
La oss ta et eksempel:
Du bruker 4 meter på å bremse ved 20 km/t. Hvor lang blir bremselengden ved 60 km/t?
Huskeregel: Bremselengden endres med kvadratet (summen av et tall ganget med seg selv) av fartsendringen.
Du regner som følger:
Steg 1: 60 / 20 = 3 (Dette forteller oss hvor mange ganger farten øker. Her øker den altså 3 ganger)
Steg 2: 3 x 3 = 9 (Her finner vi kvadratet av 3)
9 x 4 meter = 36 meter
Svar: Hvis bremselengden er 4 meter når du kjører i 20 km/t vil den bli 36 meter dersom du kjører i 60 km/t.
Et tips til deg som tar lappen
Ønsker du å lære mer om å ta lappen kan jeg anbefale boken Veien til førerkortet som jeg selv brukte da jeg kjørte opp. Bruker du denne boken i kombinasjon med å ta teoriprøver på nett kan jeg nesten garantere at du klarer teorien innen 14 dager dersom du legger inn litt innsats hver dag. Boken finner du her.
Se også forklaringen på bremselengde, reaksjonslengde og stopplengde.