Hvor mange har ikke i ettertid ønsket de gjorde det bedre på skolen. Det er for sent å gjøre noe med når studiene er over. Ta tak i studieteknikken med en gang, og du vil få bedre karakterer. Det handler nemlig ikke bare om å være intelligent eller flink. Det handler om å studere smart.
Hvordan lærer du best?
Det er ulikt hvordan man lærer best. Noen lærer for eksempel best ved å se ting, andre ved å høre og andre igjen ved å samtale om temaer. De aller fleste benytter flere teknikker. Det gir også best læring.
Det er 4 stikkord som beskriver hvordan en kan få et tema til å sitte, og huske det. Se, høre, samtale og gjøre! Hver og en av oss har vår sterke side på en av disse tingene, mens de andre tre hjelper oss til å huske det enda bedre.
Hvordan husker du ting best? Det er faktisk den viktigste tingen man må finne ut, for å bedre karakterene sine. Det hjelper lite å bruke timer på å lese, om du husker best ved å høre. Utnytt dine sterke egenskaper når du studerer.
Studieteknikk, et ord du garantert har hørt
Ordet studieteknikk betyr rett og slett metoder for å lære. Innenfor dette finner man mange forskjellige varianter, men det er en del grunnleggende faktorer som går igjen.
Det første en skal ta med seg er at uansett metode du benytter, du klarer ikke huske alt utenat. Deretter må du vurdere metoder som passer for din måte å lære på.
Det en ofte hører er følg med på undervisningen, les og gjør oppgaver, og du vil få bedre karakterer. Dette er overhodet ikke usant, men i dette ligger det en del studieteknikker, som er mer konkrete. Velg dine teknikker utfra hvordan du lærer best.
I selve undervisningssituasjonen
Vil du lære mest mulig, uten å bruke mer tid utenfor undervisningen er det en ting som gjelder. Følg med på forelesningene! Bit deg merke i hvilke temaer foreleseren bruker mest tid på, da det er disse som er de viktigste.
Du bør ta notater i løpet av forelesningene, men i form av stikkord. Det kan være smart å skrive stikkordene ned ved siden av der stoffet står i læreboken. Det vil gjøre det enklere å sette alt sammen, og huske det.
På en forelesning kan det føles vanskelig å spørre om man ikke forstår noe. Men – det er å spørre du bør gjøre. Forstår du ikke, eller ikke klarer se hele sammenheng, spør. Det at du spør gjør også at du husker ting bedre.
Gis det rom for egen aktivitet/dialoger under forelesningen – vær aktiv. Når man samtaler, eller gjør andre oppgaver, i sammenheng med lærestoffet kan dette være nok til at du faktisk lærer det. Vi lærer bedre ved aktivitet enn som passive tilhørere, og veien til bedre karakterer blir kortere.
På egen hånd
Å lese på egen hånd kan være en utfordring, men bedre karakterer krever mer enn å være på forelesninger. Vi mener faktisk ikke at du skal sette deg ned å pugge rett fra læreboka, da det for de fleste er bortkastet tid. Her må man ta i bruk læringsteknikker, som passer for deg.
Det er ikke sikkert alle disse tipsene er for deg, men plukk med deg de som kan fungere.
Noen tips:
- Gjør oppgaver relatert til lærestoffet
- Skriv resymeer fra lærestoffet
- Lag diagrammer/tegninger som viser essensen i lærestoffet
- Samtale med andre
- Forklare til medstudenter
- Snakk med deg selv, og forklar (ja, det funker faktisk)
- Lag små tegninger som gir deg assosiasjoner til temaet
Samtidig, som en fokuserer på å lære, skal man huske på at en del faktorer rund spiller inn. Det viser seg nemlig (basert på søvnforskning), at studenter som sover nok gjør det bedre både på skolen og til eksamen. Det samme gjelder for kostholdet. Et sunt kosthold spiller inn. Så til tross for hvor lite man skulle ønske det var sant; mors råd om søvn og mat har absolutt noe for seg.