Det er fullt mulig å tjene gode penger som skribent, selv om man ikke jobber for de store mediehusene. Det viktigste er å ha et godt språk, samt være i stand til å fortelle en historie. Her er fem tips mange vil ha nytte av når de skal skrive en god artikkel!
1. Skriv for ditt publikum
Du må kjenne ditt publikum. Det er få som har lyst til å lese en artikkel om Las Vegas og gambling, på en side med reisetips for barnefamilier. Det samme gjelder språket. Måten en god skribent ordlegger seg på, er annerledes i de to nevnte eksemplene.
Bruk litt tid på å tenke på hvilke behov leserne dine har. Skal de underholdes? Skal de lære noe? Skal de få gode tips? Er de ute etter nyheter? Det du skal formidle trenger ikke omfatte alt, men kanskje heller stimulere til at leseren vil gå videre i materien, og kanskje oppsøke enda mer informasjon om temaet.
2. Lag en god kladd
Når du vet hva du skal skrive om, lag en kladd med stikkord. Bruk tid på å bygge opp en fengende historie. Du skal holde på leserens oppmerksomhet helt til slutt. Merk deg at gode eventyr og filmer gjør nettopp dette. De bygger opp spenningen, og gir leseren (eller seeren) noe å huske på helt til slutt. En god artikkel gjør ofte dette med uttalelser og intervjuer. Disse spres gjerne, der den som intervjues slipper til ordet der det har en misjon i forhold til historien.
Skriver du en tekst som skal inneholde flere bilder, bruk bildeteksten aktivt i forhold til resten av teksten. Gode bildetekster er ofte like krevende som gode ingresser. De bør fange oppmerksomheten til leseren og få de til å lese resten av artikkelen. Husk at mange bare leser ingress og billedtekst. Blar de videre etter det, har du feilet på denne biten.
3. Lag gode overskrifter og ingresser
Ingen grunn til å spare kruttet helt til slutten. For at leseren skal orke å komme seg gjennom teksten din, må du fange oppmerksomheten med én gang. Det gjør du med en god overskrift og en enda bedre ingress. Overskrifter skal fange oppmerksomheten, og pirre nysgjerrigheten. Ingressen er din sjanse til å selge historien med to til tre setninger. Er ikke leseren interessert etter dette, hjelper det ikke at artikkelen i seg selv er suveren.
Det finnes utallige gode råd på hvordan skrive overskrift og ingress. Les om dette og bruk tid på å øve. De fleste skribenter venter med denne biten til etter at artikkelen er ferdig.
4. Legg til litt ekstra
Alt ettersom hvor artikkelen skal publiseres, se om du kan piffe den opp med noe mer enn bare tekst. Spennende bilder, grafiske fremstillinger, video og lyd som gir leseren noe mer, er ypperlige virkemidler i nettartikler. Dette gjør leseopplevelsen rikere, og gjør det lettere for leseren å huske innholdet i artikkelen din. Slikt blir det fornøyde lesere av. Veien derfra til å tipse andre, er ofte kort.
5. Unngå skjemmende feil
Det er bortimot trist når en god historie overskygges av slett håndverk. Skjemmende skrivefeil og dårlige setninger vil du helst ikke sette navnet ditt under. Få en språkkyndig venn til å lese igjennom, både én og to ganger, før du sender artikkelen fra deg i perfekt stand. Dette avhenger selvsagt hvor den skal publiseres.
Det er forskjell på en artikkel i VG og på din egen hjemmeside. Samtidig bør gode skribenter være såpass ærekjære at de alltid leverer fra seg godt arbeid, uansett hvor det skal publiseres.